Sunday, 9 October 2016

PERBEZAAN FITNAH



Allah telah memberi amaran kepada golongan yang suka berbohong dan berdusta di dalam firmanNya bermaksud: "Maka nyatalah bahawa tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mereka-reka perkara2 yang dusta terhadap Allah, dan mendustakan kebenaran sebaik2 sahaja kebenaran itu disampaikan kepadanya. Bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka jahanam disediakan tempat tinggal bagi orang2 kafir?" ~ Surah az-Zumar ayat 32.
Bahayanya Fitnah :
-Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam Surah Al Baqarah ayat 191 yang antara lain tafsirnya iaitu “fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhan,”

-Surah Al-Qalam ayat 29 yang tafsirannya “Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah.”

-Islam juga menganggap fitnah merupakan satu daripada sifat mazmumah atau tercela dan amat dilarang Allah Subhanahu Wata'ala.

-Fitnah ialah tuduhan, khabar, kisah dan lain-lain yang diada-adakan atau dibuat-buat untuk memburukkan atau membinasakan seseorang.

-Islam juga sama sekali tidak membenarkan penganiayaan, dari nyawa, tubuh badan dan harta benda perlu dilindungi, sampailah kepada maruah dan hati nurani manusia juga perlu dipelihara.


-Namun sebagai umat Islam kita amat kesal, di dalam era serba moden, manusia bukan sahaja menyebarkan fitnah menggunakan lidah atau lisan, tetapi juga melalui kecanggihan teknologi seperti melalui 'internet', telefon bimbit, e-mel, di laman sosial dan bermacam-macam lagi yang banyak mengakibatkan maruah seseorang itu boleh tercemar dan terjejas dengan begitu mudah.

-Ianya akan menyebabkan sedikit sebanyak maruah dan emosi orang yang difitnah terjejas sehingga boleh menyebabkan orang yang difitnah termasuklah keluarga mendapat malu, merasa rendah diri, hilang keyakinan, kemurungan dan seterusnya boleh menyebabkan orang yang difitnah itu bertindak di luar batasan seperti bunuh diri dan sebagainya.

-Kezaliman dan kebodohan manusia dengan menyebarkan fitnah adalah satu penyimpangan terhadap prinsip-prinsip Islam.

Untuk mengelakkan fitnah, apa yang penting dalam kehidupan bermasyarakat,

=> Kita perlu menjaga akhlak dalam percakapan dengan orang lain.

Ketika berkomunikasi, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita sampaikan kepada orang lain. Bak kata pepatah 'terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya'.

-Allah Subhanahu Wata'ala memerintahkan kita untuk 'tabayyun' iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Sebagaimana firman Allah dari Surah Al-Hujurat ayat 6 yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”


- Sikap 'tabayyun' ini sangat perlu kerana berkemungkinan  maklumat yang sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.


-Dengan yang demikian sama-samalah kita berusaha menjauhi, mengelakkan diri daripada prasangka dan terus menanamkan sikap berhati-hati agar kita tidak terjebak dalam bencana fitnah.

 -Peliharalah diri kita dari perbuatan fitnah kerana bahaya fitnah bukan sahaja menyebabkan kita mendapat dosa besar dan tidak masuk syurga, bahkan fitnah juga boleh membawa bencana kepada manusia, bahkan juga kepada masyarakat dan negara
-Lisan atau lidah adalah anggota tubuh manusia terpenting dan menjadi satu daripada nikmat Allah yang wajib disyukuri.


-Gabungan lidah, rongga mulut dan olahan nafas daripada kerongkong melahirkan perkataan dan nada suara sebagai bahasa pertuturan ketika berkomunikasi.

-Malangnya dosa manusia banyak berpunca daripada keterlanjuran mulut yang tidak dikawal. Kata orang kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan merana.

-Sebab itulah, besar faedahnya sesiapa yang mampu menjaga lidahnya daripada memperkatakan tidak baik.

-Rasulullah bersabda bermaksud: “Aku memberi jaminan sebuah rumah dalam kebun syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan, meskipun dia benar. Aku juga memberi jaminan sebuah rumah di tengah syurga bagi orang yang tidak berbohong walaupun sekadar bergurau. Aku juga memberi jaminan sebuah rumah di tempat paling tinggi di dalam syurga bagi orang mempunyai budi pekerti baik.” (Hadis riwayat Abu Daud).

-Tutur kata baik boleh diumpamakan seperti mutiara yang disukai semua orang.
-Tarikan kepada kata-kata akan meletakkan penutur sebagai orang disenangi, disanjungi, dicontohi dan diterima kata-kata itu untuk tujuan kebaikan.

-Islam amat prihatin terhadap cara bercakap agar tidak mengeluarkan kata-kata tidak baik.
-Setiap perkataan dikeluarkan dari mulut membabitkan hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah.
-Orang beriman menjaga setiap tutur katanya bagi mengelak perkara buruk akibatnya seperti mengumpat, menyebar fitnah, mengeji dan berbohong.
-Rasulullah pernah menyarankan sesiapa yang tidak mampu mengawalnya daripada berkata-kata tidak baik, lebih baik dia mendiamkan diri.

-Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka bercakaplah perkara yang baik atau mendiamkan diri.” (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari).

-Memang tidak dinafikan sukar berdiam diri, terutama ketika bersama ahli keluarga, kawan dan rakan setugas, takut nanti pula dikatakan sombong, tidak pandai bergaul, ‘kera sumbang’ dan antisosial. Inilah sebenarnya cabaran yang terpaksa dihadapi dan berusaha menyesuaikan diri dalam keadaan memerlukan kebijaksanaan fikiran dan kekuatan iman.

-Nabi pernah bersabda: “Diam itu adalah suatu hukum dan sedikitlah (orang) yang melaksanakannya.” (Hadis riwayat Abu Mansur ad-Dailami.
-Tidak dinafikan kadang kala perkataan diucapkan tidak melambangkan maksud sebenar yang hendak diucapkan.
- Adalah mulia orang yang mengaku kesalahan dan ikhlas menarik balik keterlanjuran kata-katanya.

-Lisan atau lidah adalah anggota tubuh manusia terpenting dan menjadi satu daripada nikmat Allah yang wajib disyukuri.


-Gabungan lidah, rongga mulut dan olahan nafas daripada kerongkong melahirkan perkataan dan nada suara sebagai bahasa pertuturan ketika berkomunikasi.


-Malangnya dosa manusia banyak berpunca daripada keterlanjuran mulut yang tidak dikawal. Kata orang kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan merana.


-Sebab itulah, besar faedahnya sesiapa yang mampu menjaga lidahnya daripada memperkatakan tidak baik.

-Rasulullah bersabda bermaksud: “Aku memberi jaminan sebuah rumah dalam kebun syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan, meskipun dia benar. Aku juga memberi jaminan sebuah rumah di tengah syurga bagi orang yang tidak berbohong walaupun sekadar bergurau. Aku juga memberi jaminan sebuah rumah di tempat paling tinggi di dalam syurga bagi orang mempunyai budi pekerti baik.” (Hadis riwayat Abu Daud).

-Tutur kata baik boleh diumpamakan seperti mutiara yang disukai semua orang.


-Tarikan kepada kata-kata akan meletakkan penutur sebagai orang disenangi, disanjungi, dicontohi dan diterima kata-kata itu untuk tujuan kebaikan.

-Islam amat prihatin terhadap cara bercakap agar tidak mengeluarkan kata-kata tidak baik.


-Setiap perkataan dikeluarkan dari mulut membabitkan hubungan sesama manusia dan hubungan dengan Allah. Orang beriman menjaga setiap tutur katanya bagi mengelak perkara buruk akibatnya seperti mengumpat, menyebar fitnah, mengeji dan berbohong.  Rasulullah pernah menyarankan sesiapa yang tidak mampu mengawalnya daripada berkata-kata tidak baik, lebih baik dia mendiamkan diri.

-Rasulullah bersabda bermaksud: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, maka bercakaplah perkara yang baik atau mendiamkan diri.” (Hadis riwayat Muslim dan Bukhari). Memang tidak dinafikan sukar berdiam diri, terutama ketika bersama ahli keluarga, kawan dan rakan setugas, takut nanti pula dikatakan sombong, tidak pandai bergaul, ‘kera sumbang’ dan antisosial. Inilah sebenarnya cabaran yang terpaksa dihadapi dan berusaha menyesuaikan diri dalam keadaan memerlukan kebijaksanaan fikiran dan kekuatan iman. Nabi pernah bersabda: “Diam itu adalah suatu hukum dan sedikitlah (orang) yang melaksanakannya.” (Hadis riwayat Abu Mansur ad-Dailami. Tidak dinafikan kadang kala perkataan diucapkan tidak melambangkan maksud sebenar yang hendak diucapkan. Adalah mulia orang yang mengaku kesalahan dan ikhlas menarik balik keterlanjuran kata-katanya.

No comments:

Post a Comment